'Afhankelijk van vrijwilligers'

Om van paardensport te genieten, zijn veel ruiters met een beperking afhankelijk van vrijwilligers.

De vrijwilligers zadelen de paarden en begeleiden de paarden tijdens de lessen. De staplessen zijn in de binnen- en buitenbak of een rit op de hei. Wij kunnen altijd behulpzame handen gebruiken. Wij vragen wel aan de vrijwilliger een vaste dag en tijdstip voor ons te reserveren. Er is zekerheid nodig dat er genoeg begeleiders voor een staples zijn.

Word jij de nieuwe vrijwilliger?

Bel of kom langs op de manege,

Eén van de instructrices geeft je informatie en beantwoordt eventuele vragen.

Hoe ziet de ideale vrijwilliger eruit?

Je hebt affectie met mensen met een beperking & ervaring met paarden.

Een nieuwe vrijwilliger

• Heeft een gesprek met een van onze instructeurs of een bestuurslid over motivatie en ervaring, onze verwachtingen en gedragsregels

• Ontvangt ons informatieboekje met tips en regels voor de paarden en omgangsregels met elkaar

• Vult een formulier in met gegevens die we gebruiken om een verklaring omtrent gedrag (VOG) aan te vragen op het gebied van het omgaan met kwetsbare mensen, voor noodgevallen en het versturen van onze nieuwsbrief

• Loopt eerst een paar keer mee met een ervaren vrijwilliger

• Zorgt dat we een (kopie) van de verklaring omtrent gedrag ontvangen voor onze administratie

Naslagwerk voor de vrijwilliger op de manege

Download
Een naslagwerk voor de vrijwilliger. Hoe ga ik met ruiter & paard om, waar let ik op?
Het naslagwerk voor de vrijwilliger. Hoe ga ik met ruiter & paard om, waar let ik op?
GE-Vrijwilliger-Hand-Out-2022.pdf
Adobe Acrobat document 1.0 MB

Verklaring Omtrent Gedrag voor de vrijwilliger

Een vrijwilliger bij een sportorganisatie, die werkt met minder validen, heeft een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) nodig. Dit verplicht het Ministerie van Veiligheid en Justitie. De Stichting Sportclub Gehandicapten Gooi en Eemland heeft een aanvraag gedaan via NOC-NSF voor een gratis VOG voor al zijn vrijwilligers. De aanvraag is goedgekeurd. Eén keer per drie jaar vragen wij voor alle vrijwilligers een nieuwe VOG aan.

Ik ben een nieuwe vrijwilliger, hoe vraag ik mijn VOG aan ?

• Meld je aan als vrijwilliger, wij noteren allerlei gegevens waaronder je e-mail adres.
  • Met jouw gegevens starten wij een digitale aanvraag op bij Justis.
  • In de e-mail staat: “U wordt door Stichting Sportclub Gehandicapten Gooi en Eemland verzocht een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) af te ronden voor de functie Vrijwilliger”
  • Er staat een link in de e-mail, druk op de link, log in met je eigen DigiD, om de aanvraag te bekijken en goed te keuren.
  • Ons verzoek, doe dit zo snel mogelijk, na ontvangst van de e-mail. Je krijgt maximaal 30 dagen de tijd voor de goedkeuring. Daarna vervalt de mogelijkheid tot goedkeuring via de link in de e-mail.
  • Je ontvangt, na goedkeuring,  je Verklaring Omtrent Gedrag per post op je eigen adres

De Sportclub heeft de VOG, of een kopie, nodig voor de administratie

• Vrijwilliger paardrijden
    Geef je VOG of een kopie daarvan aan een van de instructrices